mandag 11. mai 2009

Mer om Holmenkollstafetten...

Ja, her kommer noen flere tanker om Holmenkollstafetten...

For det første, her er link til etappetidene til 5summits med tilhørende etappeplassering: http://www.emit.no/2009.05.09/mhtm/1134.htm

Det er flere gode plasseringer her, men mest oppsiktsvekkende er Arne sin 4. plass på den siste etappen. Det er all time high-plassering i 5summits sin historie!! Regner med at Arne med dette har løpt seg inn til fast plass på laget :-).

Ellers leverer også våre to sterke langdistansemenn, Håvard og Bjørn Tore, to meget gode etapper på henholdsvis 7. og 10. etappe. Dette er nøkkeletapper på stafetten.

For egen del må jeg si at jeg isolert sett er fornøyd med egen tid på 5. etappe, selv om det var 4 sekunder bak målsetningen og 1 sekund dårligere enn fjoråret (som er personbeste). Med et litt kronglete kne og kun 4 løpeøkter før stafetten, så er 3:34 en grei tid.

MEN, når det er sagt og jeg får etappen litt på avstand, så ser jeg at jeg for 4. gang ikke klarer målsetningen min på 3:30. Helt fra jeg første året løp inn på 3:33, så har jeg hvert eneste år hatt som mål å løpe under 3:30, men jeg har enda ikke lyktes. Det er rett og slett for dårlig. Så nå endres målsetningen.

Ny målsetning er 3:25. Og det er helt seriøst ment!

"Ja, men hvordan skal du klare 3:25 når du ikke har klart 3:30?"

Jo, nå skal du høre... Ved at jeg fram til nå har hatt målsetningen bare marginalt bedre enn tidligere bestetid, har jeg tenkt at "det holder sikkert med en 4-5 økter, så satser jeg på at jeg har en bra dag, så blir det kanskje rekord". Sannheten er, at når jeg sjekker treningsdagboka fra 2006 og fram til i dag, så har Holmenkollstafetten vært vårens første løpetur både i 2006 og 2007, mens i 2008 og 2009 så hadde jeg henholdsvis 5 og 4 løpeøkter på forhånd. Med så få treningsøkter, blir det heller ingen framgang. Så enkelt er det.

Men ved å sette et ordentlig ambisisøst mål, skjønner jeg at jeg må satse, dvs. ihvertfall 10-15 løpeøkter før stafetten. Og klarer jeg det, er 3:25 innen rekkevidde. Det er bare tross alt bare snakk om en forbedring på 4%...

Hvis noen mener at Dobban her bare strør om seg med fine ord som ikke står ved lag om et snaut år, så er jeg klar til å stå for mine orde ved å ta i mot bindende veddemål her på bloggen av størrelse "et glass skummende" på banketten etter neste års stafett. Legg isåfall inn en kommentar på dette innlegget med fullt navn, hvor du sier at du vedder på at Dobban IKKE klarer 3:25 eller bedre.

Hvis du ikke vil binde deg til noe veddemål, kan du uansett svar på pollen i høyre marg!

3 kommentarer:

  1. I går hadde jeg konferansetimer med elever og foresatte fra 8. trinn. I gym skal de snart løpe Cooper-testen, og jeg jeg anbefalte alle å trene til dette på egenhånd. Sitat: "Du blir ikke bedre hvis du ikke trener. Slik er det i alle fag."
    Hilsen Gymlæreren

    SvarSlett
  2. Tjena Dobbs.
    Moro moro!!
    Men jeg er altså en av de som har stemt NEI på spørsmålet ditt, og her kommer begrunnelsen:

    En av grunnene er rett og slett at jeg tror du blir mer trigget av man sier NEI enn at man kommer med et kjedelig og intetsigende svar allà "Jada, det tror jeg du klarer Dobbs. Bare å stå på det vøttø, så går nok det bra!"

    Men selv om jeg sier NEI, betyr ikke det at jeg ikke tror 3,25 er innen rekkevidde for deg. Men det krever mye, og litt mer enn jeg tror du klarer! Tror det skal holde hardt selv om du øker treningsmengden til 10 GODE ØKTER. Du har alltid vært i god FORM Dobbs, det ekke det som er problemet, det er manglende LØPEFORM som er årsaken til at du ikke har klart de nødvendige skritt for å komme ned under 3,30. Og da må man som gymlæreren helt riktig påpeker: TRENE. Hvis du kommer deg opp i 15 GODE treningsøkter, øker sjansene dine betraktelig, men du har historien imot deg Dobbs.

    Med flere enn 15 gode løpeøkter, har du riktignok store muligheter. Problemet er at jeg tviler litt på at du får trent det nødvendige for å få dette til.

    Håper dette bidro til å trigge deg det lille ekstra for å nettopp klare 3,25 neste år Dobbs!

    For å trigge deg enda litt ekstra er jeg klar for å vedde om en øl. Som du forstår er jeg litt usikker om du klarer å få trent de nødvendige minst 15 gangene før neste års holmenkollstafett, MEN jeg VET du er klar for et veddemål og en øl! Stemmer ikke det Dobbs?
    3,25 eller bedre:Jeg skylder deg en øl.
    3,26 eller svakere:Du skylder meg en øl.
    Ok ?

    Blir forresten ikke sognsvann på meg idag, tro det den som vil. Prioriterer eiendomscup i fotball med obos.

    Scanman

    SvarSlett
  3. Hey Mr. Scanman!

    Det var akkurat et slikt innlegg jeg håpa på! Og veddemålet som du beskriver er herved inngått! Hansken er plukket opp...

    Jeg tror nemlig jeg trenger det ekstra ytre presset som et slikt veddemål gir, for faktisk å kunne klare 3:25. Det her høyner sjansene mine betydelig!

    Men det er ikke tvil om at jeg har en stor jobb å gjøre for å komme i god LØPEFORM. Jeg driver faktisk nå å leker med tanken på å melde meg inn i idrettsklubben Tjalve, for å trene løping med dem. Hvis det er det som må til, så gjør jeg det :-D.

    SvarSlett