fredag 29. mai 2009

Farrisrunden 2009 nærmer seg


Farrisrunden nærmer seg - 13. juni går årets første store satsingsritt av stabelen. I år som i fjor stiller både Bjørn Tore, Lars Martin og undertegnede til start. For å rekapitulere fjorårets innsats, så har vi tidene her:

Dobban: 2:42:53
Bjørn Tore: 2:46:31
Lars Martin: 2:53:31

Det var altså relativt jevnt i fjor, men i år blir det trolig enda tøffere. I tillegg til oss tre som sykla i fjor, har også Tage funnet fram sykkelen igjen og starter i sitt første terrengsykkelritt på flere tiår… Så dette kommer til å bli et rotterace uten like.

Under følger min vurdering av hvordan den innbyrdes plasseringa mellom oss fire vil bli:

Plass 4: Tage
Begrunnelse: Tage er Jokeren i denne konkurransen og er en mann man aldri kan avskrive. Men når man ikke har treningssykla siden 2005, så kommer nok Farrisrunden litt for tidlig på sesongen. Men vent til Grenserittet - da vil denne mannen være en av favorittene!

Plass 3: Dobban
Begrunnelse: Kom som vanlig litt sent i gang med treninga i år og har ikke vist særlige resultater så langt. OBIK-rittene har vært heller skuffende. Men Dobban er en mann som alltid står distansen, så hvis forholda blir tøffe, så kan han overraske.

Plass 2: Lars Martin
Begrunnelse: Gjorde en noe skuffende Farrisrunde i fjor, men har vist meget god form så langt i år. Han har også investert i ny sykkel i år og håper vel at det skal gi resultater i form av sparte sekunder. Vil bli en vanskelig mann å slå på den kuperte Farrisrunden.

Plass 1: Bjørn Tore
Begrunnelse: Denne mannen rapporteres å være i KANONFORM om dagen. Han har satt noen rekorder på treningsdrag som er ut av en annen verden. Hvis Bjørn Tore unngår kramper på Farrisrunden, kan han vinne denne interne kampen med over 10 minutter.

Har du synspunkter på hvordan det vil gå i Farrisrunden - skriv en kommentar eller stem i pollen i høyre marg!

7 kommentarer:

  1. Jeg var på treningstur med Bjørn Tore i går og kan bekrefte at det er trøkk i de beina. Han var nok oppe å smakte litt på syra i løpet av de lekne 6 mila, men tar seg meget raskt inn igjen og har fullt trøkk etter kort tid. Jeg derimot har litt lengre frem til det nivået. Ble liggende å slenge bak i rompa på BT en del i går!!

    Tage

    SvarSlett
  2. Det er interessante betraktninger som gjøres av Dobban. Status drøye 10 dager før start;

    1. Hvor mye/lite har Dobban egentlig trent? Uansett er han en jævel på lange distanser og trives jo hardere forholda er. Han kommer garantert til å levere denne gangen også.

    2. Fortsetter Lars Martin der han slapp i fjor? Lars Martin har hatt en formidabel utvikling seneste år, og det vil ikke være noe stor overraskelse om han skulle kline til med ytterligere forbedringer i år også. En stor joker.

    3. Hvor god klarer Tage å bli med den korte oppkjøringsperioden han har hatt? Han er ett råskinn mentalt og har en outstanding evne til å ta seg ut, noe som tidligere gjorde han til en fryktet sykelist også i det store utland. Han kan komme til å overraske.

    4. Hvor står BT? Rapporter om kanonform er fra meget subjektive kilder. Riktignok har han prestert godt på korte enkelstående drag, men det hjelper fint lite å være faen te kar på korte drag når det skal kjøres hardt og lenge.

    Dette blir garantert ett rotterace.....

    SvarSlett
  3. By the way; No 2 opp Festningsbakken i dag, prøvde å støte på Bjørn M siste metrene, men det holdt ikke helt inn. Tid 3:03, 7 sek bedre enn beste notering over all to uker tilbake......

    SvarSlett
  4. Wow! Det her kommer til å gå styggfort på Farrisrunden, BT! Jeg tror du har gode muligheter til å kommer inn under 2:30!!!

    SvarSlett
  5. Det virker som om jeg skal få kjørt meg på Farrisen hvis jeg skal henge med dere!!!

    En liten treningsupdate fra meg:

    Kjørte mine vanlige 8 (ca. 2 min.) bakkeintervaller i går. Jeg hadde bestemt meg for å kjøre dem litt mer kontrollert denne gangen, ikke full spiker som vanlig, bare et stykke over terskel :-) Grunnen til denne "pysete" avgjørelsen var at jeg skulle ut på langtur etter intervalløkta.
    Bakkedraga gikk meget bra. Med subjektivt samme belastning brukte jeg mellom 1.59 og 2.03 på de 7 første. Klinte til på det siste draget for å bli skikkelig stiv før langturen; 1.36!!!!
    Dette er skikkelig fremgang siden jeg vanligvis må helt i kjelleren for oppnå 2 min blank på disse dragene.
    De påfølgene 2 timene var ikke noe jeg ønsker å gjenoppleve. Blodslit i mye vind og en stygg låsning i korsryggen etter en time:-( 1 time og 45 min. på 50km grusvei er ikke akkurat noe å skrive hjem om!!!!
    Det er bare å jobbe videre guttær!!

    Ps! Kiloene raser av meg for tida. 86.8 var resultatet på morgenen i dag. Skinny :-)

    Tage

    SvarSlett
  6. Sit.rap.
    Siste harde økt i dag. Hard kjøring på dagens fellestrening. Bånn spiker på samtlige 5 drag. Bra respons! Festningsbakken 3:12, 4.plass. Offensiv kjøring hjem over Rokkeveien, snittfart på 45km/h. Nygd! Kvalitetsøkt!

    Meget spent foran lørdagen, målsetting: 2:38

    -bt

    SvarSlett
  7. Hvis BT's målsetting er 2:38, burde min være å komme i mål på under 3 timer. Jeg har dessverre slitt med treningsmotgang de siste 14 dager. Lite trøkk og tung i kroppen. Hadde en tur i dag under terskel for aller første gang siden jeg startet sykkeltreningen i april. Rar følelse det der:-)
    Men tida ble merkelig bra lell, 1:02 på runden vår BT!
    Håper at noen hviledager skal gjøre susen.
    Skal ut å rulle pent på fredag.

    Tage

    SvarSlett