fredag 9. april 2010

Dag 4, 5. juli: Etablering av basecamp i tønnne

Frokokst kl 08 og avreise med gondol kl 09. Vi ankom tønnene ca kl 10. Alle nordmenne (5summits + Daniel) kom på samme tønne sammen med David fra Slovenja.Vi etablerte oss i tønna, før det ble servert lunsj.

Deretter skulle vi ut på vår eneste ordentlige akklimatiseringstur før toppstøtet: Vi skulle gå opp til Pastuchov Rocks ca 4700 moh. Denne turen går i relativt slak stigning opp til nedere del av Pastuchov Rocks ved ca 4600 moh. Da kommer et parti som er betydelig brattere, hvor vi tok på oss stegjerna og gikk ca 100 høydemeter opp til toppen av Pastuchov Rocks. Her oppe begynte det å blåsa ganske surt, noe som så ut til å komme som en stor overraskelse på våre irske venner. Flere av dem slet både med høyden og med kulda. De hadde blant annet ikke med seg vindvotter. (Dette tok de imidlertid lærdom av. Før toppstøtet hadde de klippet opp et soveposetrekk i strimler og tapet dette sammen til overtrekksvotter. ) Men vi nordmennene hadde vært ute en vinterdag før, så vi hadde ingen problemer.

Vi brukte ca 3 timer og ett kvarter opp til nedre del av Pastuchov Rocks og ca 3 timer og 35 minutter opp til toppen av stenene. Da hadde vi gått rolig fram til nedre del, mens den siste strekningen gikk i "konkurransefart". Turen ned gikk på 1 time og 35 minutter.
Strekningen opp til Pastuchov Rocks må også tilbakelegges på selve toppstøtdagen. Og de aller fleste kjører faktisk Snowcat (beltevogn) opp hit. I utgangspunktet håpet vi på å gå hele veien fra tønnene på toppstøtet, men vi ville bruke erfaringene våre fra denne akklimatiseringsturen, samt hvordan vi følte oss på kvelden, natta og dagen etter turen, til å ta en endelig avgjørelse på Snowcat eller ikke.

Da vi kom ned til tønnene igjen var det igjen god middag som bestod av kyllingfilet og pasta. Hvis jeg kjente nøye etter, kunne jeg kanskje merke høyden litt, men egentlig var jeg uforskammet frisk. Vi køya tidlig - ca kl 22. Jeg sov litt dårlig, noe jeg tror skyldtes harde senger mer enn høyden.