søndag 22. mai 2011

Test av Hennesritt-traséen

4. juli i år arrangeres Hennesrittet i Sarpsborg for første gang. Dette er et sykkelritt på 72 km kun for damer, og per i dag er over 500 påmeldt. Det syns jeg er veldig bra til å være første året. Til sammenlikning var det ca 1000 damer med i Grenserittet i fjor.

Uansett; om selve rittet kun er for damer, var vi gutta nysgjerrige på hvordan traséen ser ut. Har arrangøren vært litt snille mot damene og laga en light-versjon av et terrengritt, eller det en trasé som er fullt på høyde med Grenserittet og Birken?

Dette ville vi ha svar på, og med Mr. Kabo som guide, la derfor Kristian, Dag, Kabo og jeg ut på hele Hennesritt-runden i går. Med noen få og kun små avvik sykla vi hele traseen. GPS-tracking av runden vi sykla finner du under (trykk på bildet for å komme inn på kartet):

Alt i alt må jeg si at her har Sarspborg Sykleklubb virkelig laga en fin sykkelrunde. Jeg våger den påstanden at denne traséen faktisk er både morsommere å sykle og mer pittoresk enn både Grenserittet og Birken. Runden inneholder relativ lite asfalt, mange fine grusveier, lange partier med sammenhengende single track-stier og utfordrende tekniske partier, og alt dette i fantastiske omgivelser i alt fra frodige åkre, skog og innsjøer til kystlandskap. Det er også nok tekniske partier som vil sette damene på prøve. Her kan det ryke noen håndledd og krageben hvis man ikke kjenner sin begrensning...

Jeg syns Hennesrittet er et artig initiativ av sykkelklubben og håper og tror dette blir en stor suksess.  Meg bekjent er dette første rene damerittet i Norge.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar