torsdag 19. august 2010

Ranking av hobbysyklister

Jeg ble tipsa av brorsan om en litt kul web-site her om dagen, nemlig http://rittranking.merida.no/.

Denne siden ranker alle syklister som har vært med på ritt i Norge de siste åra. Helt hvordan rankingalgoritmen fungerer, har jeg ikke prøvd å sette meg inn i, men resultatene som kommer ut virker rimelig fornuftige. For min del har de med 21 ritt, hvor det første rittet er mitt første Birkebeinerritt i 2002. Jeg blir rangert som nr 1722. Til sammenlikning er Tage nr 670, Bjørn Tore nr 1442, Lars Martin nr 1871, Kabo nr 7588, Lars Ragnar Manengen nr 1 og Edvald Boasson Hagen nr 2.

Bildet under viser oversikt over rittresultatene for overnevnte personer minus proffene (trykk for større):

Web-siden gir også underlag for å sammnelikne prestasjoner i ulike ritt med hverandre. Den berenger en poengscore for hvert ritt, og jo høyere poeng, jo bedre. Bildet under viser poengscoren for resultatene fra forrige bilde:

For meg er høyeste poengscore 1144 poeng for Mjøsa Rundt i 2007. Og det er faktisk også den prestasjonen jeg mener er min beste på sykkel gjennom tidene. Til sammenlikning fikk jeg 1116 for Grenserittet i år, mens Bjørn Tore fikk 1146 for årets Grenseritt. (Poengberegningen på denne siden støtter også min mening om at Grenserittet i år var raskere enn Grenserittet i fjor, for i fjor fikk jeg 1121 poeng med dårligere tid enn i år.)

Anbefaler på det varmeste å sjekke ut siden nærmere!!

1 kommentar:

  1. Her skrives det litt om rankingen:
    http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=962902#Post962902

    Arkitekten bak sia er også inne og skriver hvordan poengene regnes ut.

    LM

    SvarSlett