søndag 26. september 2010

The day the strong men cried


Vi var ute en liten gjeng her på lørdag på sykkeltur til Kikut. Været var overskyet, men det var opphold, og jeg gjetter på det var ca 8 grader. Vi stoppet selvfølgelig innom Kikutstua og spiste vafler og kake før vi vendte snuten hjemover igjen. Da vi begynte å sykle igjen, var det noen som begynte å pipe om at det var litt kaldt. Det ble så nevnt at dette var ingenting mot hvordan det var på Birken i år. Og selv om jeg ikke syklet selv i år, så ser jeg for meg at det var en rimelig kald opplevelse.

Uansett, dette snakket om kulde minnet meg om en etappe jeg har lest om i Giro d'Italia i 1988 over Gavia-passet. Dette må ha vært en av de mest ekstreme dagene i syklingens historie. Etappen ble vunnet av Erik Breukink, men den forbindes likevel mest med amerikaneren Andy Hampsten som kom på 2. plass og la grunnlaget for sammenlagseieren.

Som dere ser av bildet over av Hampsten var det nærmest snøstorm, og gutta sykla likevel i kort bukse!!

Hampsten beskriver selv hvordan han oppfattet etappen her, i en artikkel kalt "June 5th 1988 The day the strong men cried ". Anbefaler på det varmeste å lese hele artikkelen.

Alle som gjennomførte denne etappen fortjener stor respekt! "Vår egen" Dag Otto Lauritzen, som syklet på samme lag som Hampsten, kom inn på 41. plass. Kudos.

I videoklippet under ser dere hvordan forholdene var på toppen av passet. Mot slutten av filmen ser dere også hvordan syklistene tilnærmet er livløse etter å ha passert mållinjen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar