onsdag 10. mars 2010

Klubbkveld i Sportsklubben Rye


Var på klubbkveld med Sportsklubben Rye i kveld, hvor "høydepunktet" var et foredrag med Atle Kvålsvoll. Kvålsvoll er tidligere sykkelproff og har syklet Tour de France flere ganger. Nå er han tilknyttet Olympiatoppen og er Thor Hushovds personlige trener.

Jeg skal ærlig innrømme at jeg til tider har vært relativt skeptisk til uttalelser i media fra Kvålsvoll om trening. Han har i god Olympiatoppen-stil fronta mye langkjøring, og jeg har oppfatta at han har vært relativt skeptisk til intensiv trening. På foredraget i dag syns jeg imidlertid han hadde en hel del fornuftig å si. Mye av det var kjent stoff, men det som jeg noterte meg som "ny" innput var (uten at jeg nødvendigvis ubetinget er enig):
  • Heller styrketråkk enn styrketrening med vekter på bena. Og hvis man nå på vinteren går en del på ski, slik at det bare blir én sykkeltrening i uka, så anbefalte han å kjøre styrketråkk.
  • Kjør gjerne bakkedrag med løping (selv om det er sykling du satser på). Dette mente han var en utmerket måte å få pulsen høyt opp på uten å belaste muskelene hardt.
  • Flytt sykkelsetet så langt fram du får det. UCI har en grense på hvor langt fram du kan sette setet, men i hvilke konkurranser som vi er med på er det de faktisk måler det??

1 kommentar:

  1. Er vel mange veier til Rom. Må jo sies at Husovd har hatt gode resultater med Kvålsvoll som trener. Så helt borte kan vel ikke treningsfilosofien være:-)

    Lars Morten

    SvarSlett