mandag 7. september 2009

4 nye 2000-meters topper


Da er jeg tilbake fra en langhelg i Jotuneheimen med base på Gjendebu fra og med torsdag kveld til søndag. Og selv om været var litt så som så, ble det likevel 4 nye 2000-meters topper på meg. Toppene jeg var på var Slettmarkhøe (2190 moh.), Nørdre Slettmarkhøe (2086 moh.), Store Svartdalspiggen (2174 moh) og Nørdre Svartdalspiggen (2137 moh.). Det var desverre tett tåke på alle toppene... Bildet over er fra Slettmarkhøe, som er én av to topper i Norge over 2000 meter hvor det høyeste punktet består av snø og is. (Den andre er selvfølgelig Glittertind.) Som dere ser på bildet, så gikk snøen og tåke så å si i ett med hverandre, og alt var bare helt hvitt. Hvis dere ser nøye på bildet, så kan dere skimte skillet mellom snø og tåke i bakgrunnen rett under armhulene mine.

Men til tross for tåke på toppene så hadde vi noen skikkelig fine turer. Under 1800-2000 moh. var det stort sett tåkefritt, så der hadde vi utsikt over store deler av Jotunheimen. Og dessuten syns jeg det er deilig å bare gå noen lange dagsmarsjer i fjellet, selv om været ikke nødvendigvis er all verdens.

2 kommentarer: