søndag 19. juli 2009

Tunevannstesten

Jeg vet at en del av gutta hjemme i Sarp har en testrunde rundt Tunevannet. Starten går ved bånn av bakken ved avkjøringa til Ravneberget, og mål er ved gult veiskilt ved KPS. Distansen på denne testløypa (målt på min computer) er 12,6 km. Hele runden går på asfalt og høydeprofilen ser du i bildet under:
De fleste som jeg har hørt har sykla denne testen har gjort det på offroadsykkel. Jeg hadde kun racersykkelen min hjemme i Sarp i helga, så jeg sykla denne testen på racer nå på søndag (19. juli).

Tida mi på racer ble 20 min og 19 sek, noe som tilsvarer en snittfart på 37,1 km/t. Jeg syklet alene og det var helt vindstille.

Jeg oppfordrer alle som har sykla denne testen til å legge inn sin bestetid i kommentarfeltet på dette innlegget, slik at vi kan få en pekepinn på styrkeforholdene. Skriv også om du brukte offroad eller racer, om du syklet alene eller lagtempo og hvordan vindforholdene var.

14 kommentarer:

  1. Tida mi på offroad ble 22 min og 11 sek. Jeg syklet også alene og det var helt vindstille.

    Lars Martin

    SvarSlett
  2. Syklet på 23.09 med terrengsykkel for en måneds tid siden. Var relativt vindstille. Snittfart på 33.2 km/t.

    Lars Morten

    SvarSlett
  3. Hallæ!

    Jeg sykla på 4-hjuling (ATV) og det gikk grisefort. Holdt snittfart på rundt 60km/h og kom inn på 12.30. Fornøyd!

    Satser på restplass til grenserittet.

    Tore-Bjørn

    SvarSlett
  4. Tida til Tore-Bjørn vil stå i lang tid tror jeg!

    Jeg har også gjort unna denne runden på terrengsykkel. Før jeg avslører tiden min må jeg opplyse om at distansen og den flate høydeprofilen passer meg perfekt. Jeg hadde i tillegg høyere lufttrykk i dekkene enn vanlig og var som alltid villig til å ofre livet for en god tid!!!!! Litt vind fra vest var eneste lille ulempe.

    Rett i underkant av 20 minutter ble tiden min!!

    Tage

    SvarSlett
  5. Jeg må i tillegg kommentere tiden til Torkell!

    Sikker på at bakhjulet ikke subbet mot felgen Torkell????? Hvordan er det mulig å få en gjennomsnittstid på denne løypa under 40km/t med racersykkel???
    Kun to svar på dette: 1 Torkell har ikke tatt i maks. 2 Torkell er for dårlig trent.

    Jeg mistenker at Torkell er mer "kose syklist" enn mange tror. Liker ikke smaken av melkesyre osv......

    Tage

    SvarSlett
  6. Bakhjulet subba ikke mot felgen, og jeg tok i det jeg var god for. Hadde snittpuls på 174, noe som betyr snittpuls på over 90% av makspuls.

    Så svaret er (desverre) enkelt og greit at jeg ikke er i bedre form. Om det er jeg som er dårlig trent eller du som er i kanonform, Tage, det er jeg litt mer usikker på. Syns ihvertfall at under 20 min med offroadsykkel på denne runden høres VELDIG bra ut.

    Hvor mange minutter/sekunder tror du forresten at racer vs. offroad har å si på denne runden?

    SvarSlett
  7. Jeg vil tippe at, på en god dag, at 40-41 i snitt vil være realistisk på denne runden. Da får dere som har skolegang i ryggen regne ut hva tiden blir. Den nøyaktige tiden min var 19:55.

    Tage

    SvarSlett
  8. Forsøkte meg på Tunevannstesten idag. Fine forhold. Starta rett på uten større oppvarming og naturligvis butta det en god del i starten før det virkelig løsna mot slutten, tid 20:20.

    Ikke allverden, men likevel tross alt 1 minutt bedre enn for fire uker siden. Det må også legges til at dagens økt er den 3. harde økta på like mange dager. Avslutta økta med 6 seige bakkdrag fra Visterflo opp til gamle E6 (tid: 2.25/2.22/2.33/2.48/2.35/2.29) totalt 80minutters økt (skremte både folk&fe på vei opp og ned bakken :)). Vil aldri mer høre snakk om at sykkeltrening tar for lang tid!!!

    I går ble det kjørt 1.kategori stigninger i kjelleren med rulle toppa med knebøy til slutt. Jammi!

    Tirsdag kvalitetsøkt med klubben. Ny rec opp Festningsbakken med ti sek. New rec 2:50. Tage viste som forventa gryende form og blir ei lei nøtt om drøye en uke. Mest av alt imponerte Ågæ som klatra som aldri før opp Festningsbakken, burde absolutt deltatt neste helg.

    I morra blir det hvile før det smeller til med langtur kl 0700 lørdag morgen. Det er hardt å være familiefar og toppmosjonist!!

    Uka som kommer er det kun en ting som gjelder, holde seg frisk og hvile. Planlagt en kvalitetsøkt samt en rolig økt!!

    Er forsatt imponert over Thors innsats i fjella i går og kommer ikke helt over det han presterte. Tar dette som ett tegn på at sporten er renere enn noen gang. Alternativt sett med utenlandske øyne; hva i all verden har Thor døtta i flaskene? Men, nei, det blir for søkt.... Gutten kjørte rått!!!!
    -bt

    SvarSlett
  9. Når jeg leser her inne hva folk sykler på rundt Tune-vannet og ikke minst legger ned i treningsinnsats (merk, Bjørn Tore)må jeg si jeg gremmes over egen form og trening. Dere setter meg i et fryktelig dårlig lys:-)

    Lars Morten

    SvarSlett
  10. Dæven BT!!!!! Skulle ønske at min gamle kropp var i stand til å absorbere slik trening og mengde. Kanskje neste år.

    Jeg skal ut i dag, etter to hviledager, å kjøre intervaller med påfølgende kvalitativ langtur.
    Søndag blir det Grenseritt løypa med Sverre. Skal tømme meg helt på denne økta.
    Meget kort, men intensiv økt på tirsdag med ny carbonracer og hvile ut uka. Sannsynligvis ingen speedseeding!!!!!

    Tage

    SvarSlett
  11. Ny carbonracer, Tage. Hvilket merke? Regner med det kommer noen bilder på bloggen din etter hvert!

    Ellers må jeg si at jeg blir "skremt" av å lese innlegget til BT. Makan til hardkjør og maken til dedication er desverre ikke jeg i nærheten av.

    Skal bli morro å se hva BT og Tage kan få til på Grenserittet! Jeg ser for meg tider under 2:40. Men Tage, du må prøve å speedseede deg opp en pulje eller to! Det vil være helt avgjørende!

    SvarSlett
  12. Det blir speedseeding på meg sammen med Sverre. Jeg tok en tlf til en fyr i Grenserittorganisasjonen og han mente at jeg nok måtte stå for mye av arbeidet selv hvis jeg skulle ende på en tid under 2:50 i pulje 3. Det passer meg dårlig!!!!!

    Sykkelen jeg har kjøpt en en Hard Rocx "PERVO" eller OVREP RRC 2009 mod!!!!! Modifisert med lettere sete og tøffere utveksling :-) Veide den i går med Ultegra pedaler, 7,8 kg. Veide min gamle Peugeot også, 11,9 kg!!! 4 kg spart.

    SvarSlett
  13. Sykla i dag på 24 min og 10 sek. Offroad. Helt vindstille.

    SvarSlett
  14. Sykla i dag med offroad, årets første treningstur på sykkel, optimale forhold, tid 23:33.

    SvarSlett