mandag 6. desember 2010

Teknikkurs langrenn: Del 1 staking

Skisesongen er allerede godt i gang, og det er viktig å tenke teknikk fra første stavtak. I fjor var jeg med på et teknikkurs i regi av jobben, men jeg merker jo at det meste desverre er glemt...

Dobbans blog vil derfor i kommende tre poster friske opp minnet med en repetisjon i stikkordsform av det jeg lærte på teknikkurset i fjor. Her er del 1 som handler om staking:

Her lærte vi "den nye måten" å stake på. Det går ut på at man skal bruke magen mye mer enn armene. For egen del noterte jeg meg disse punktene for å få til dette:

- Armene bøyd og nærmest inntil kroppen (se bilde av Petter Northug)
- Stavene "opp under øra" (se bilde av Petter Northug)
- Krum korsrygg
- Fall i kroppen (framoverlent)
- Kne kan bøyes litt framover i sammenheng med ankelleddet, altså spiss vinkel i ankel og kne. Ikke rompa bakover.
- Vekt på tåballene

Neste del av kurset, som kommer om et par dager, vil være om diagonalgang.

Teknikkurs langrenn: Del 2 diagonalgang
Teknikkurs langrenn: Del 3 staking med fraspark og utforkjøring

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar