tirsdag 27. juli 2010

Vettakollen - Oslos beste utsikt?


Søndag drar Helge, Kristian og jeg på fjelltur i Jotunheimen sammen med vår polske venn Grzegorz. Vi kjører opp til Glitterheim og vil gå en runde hvor vi blant annet skal få med oss Glittertind, Galdhøpiggen og Ryggjehø. Vi gleder oss veldig og satser på at den norske fjellheimen vil vise seg fra sin beste side :-).

Som tidligere omtalt på denne bloggen, så har jeg slitt med litt kneproblemer i det siste. For å forberede meg best mulig til 5 dager i fjellet, har jeg derfor i det siste gått en del "spaserturer". Jeg har gradvis økt bratthetsgrad og antall høydemeter for å venne knærne til belastningen som påføres når man går nedover. De tre siste turene har gått opp og ned Vettakollen. Dette er en stigning i smått ulendt terreng. Utsikten fra "toppen" (ikke det høyeste punktet, men der utsikten er best (se bildet over)) er helt fantastisk og må være noe av det beste du finner i Oslo.

Grafen under viser hvordan jeg gikk opp og ned 5 ganger. Totalt ble det 705 høydemeter på i underkant av 2 timer. Knærne mine tålte dette, så da er det bare å krysse fingrene for at de også vil tåle 5 dager i Jotunheimen med oppmot dobbelt antall høydemeter daglig og oppakkning på 15-20 kg på ryggen.

Og hvis noen lurte: Nei, jeg brukte ikke staver ;-).

1 kommentar:

  1. Do not worry, I will bring good liquid, especially on knee.
    Grzegorz

    SvarSlett