mandag 1. februar 2010

Teorikurset fortsetter: Nå diagonalgang


Da har jeg vært på kveld nummer 2 på teknikkurset, og i dag gikk vi gjennom diagonalgang. Dobbans blog byr her sine leser på teoriversjonen av kurset. Vel bekomme!

Her er hovedpunktene jeg merket meg med:
- Tyngdeoverføring: Altså kroppsvekta på det benet du sparker fra med
- Trykke skia rett ned (altså IKKE bakover)
- Vekta på framdelen av foten når du sparker fra
- Svikt/Bøy i kneet for å få snert i frasparket
- Gli ut taket
- Unngå at skia "klapper"
- Lave skuldre
- Ved diagonalgang på flater og raske partier: "Lang ut", med både armer og ben
- Jo bratter bakken er, jo raskere frekvens og jo mer oppreist kropp. Viktig å ikke lene seg framover - da får man ikke noe tyngde i frasparket. (Aksel Teichman (bildet) er vel den på WC-touren som går mest oppreist.)

I tillegg fikk jeg spesifikt beskjed om at jeg skulle ta i litt mer med armene. Instruktøren sa at sånn som jeg gikk, så ville jeg bli stiv i korsryggen. Og det kjenner jeg meg veldig igjen i. Jeg husker de første 5 km på Stenfjellrunden i fjor, hvor det går mye oppover i diagonalgang, da ble jeg helt sinnsykt stiv korsryggen. Så nå vet jeg ihvertfall hva jeg bør gjøre for å unngå det.

Og ellers var tipset selvfølgelig å trene en del uten staver.

Legger også ved en link til en video om diagonalgang på Aftenposten sine sider her. (Jeg ser at de her sier at du skal ha trykket midt i skoen...)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar